tisdag 13 oktober 2009

Att vara timvikarie


Det här med att vara timvikarie kan vara riktigt jobbigt. Speciellt om man är som jag, som endast är timvikarie på en avdelning, vissa veckor jobbar man varje dag medans andra veckor jobbar man ingenting. Förra veckan jobbade jag ingenting, vissa kanske tänker "ååh vad skönt att vara ledig en vecka, det är ungefär som ett lov" men så tänker inte jag. Utan jag får mer panik och tänker shiit jag måste jobba, jag måste få pengar eftersom jag fortfarande inte har skrivit in mig på arbetsförmedlingen. Så det är psykiskt jobbigt eftersom man kan inte planera saker att göra, för om jobbet ringer och frågar om man kan jobba så vill man inte säga nej. Säger man nej för ofta så slutar dom ringa. Så jag säger ja även att jag har något planerat. När man jobbar på somrarna så går man ju på ett schema, då kan man planera och det är så härligt, att veta exakt vilka dagar och vilka tider som man jobbar.
Men nu har jag ju fått en liten ideé eftersom jag söker jobb hela tiden men får bara nej. Min tanke är att söka till ett äldreboende som öppnar i Eksjö efter nyår, och om jag får nej därifrån också då ska jag börja plugga. Fast på komvux, till personlig assistent. Och eftersom jag gick omvårdnadsprogramet så har jag redan läst de flesta ämnen som man läser så då behöver jag bara läsa några ämnen + apu. Och det är egentligen ganska smart, eftersom då har jag något att göra på dagarna och jag får erfarenhet och då får jag in en fot, dock så lär jag ju jobba som vikarie inom det också, om jag har tur. Och det är faktiskt bättre än att inte göra någonting alls.

Inga kommentarer: